Världens godaste koldolmar

Gud vad fint väder vi har här just nu. Strålande sol och 25 grader varmt blev det igår.

Vill tipsa er om hälsosamma och goda koldolmar. Inget ris och socker som i dem vanliga.

SDC14064

SDC14065

 

Jag har aldrig mått på det jag lagar utan jag blandar och häller i lite som jag själv känner för tillfället. Men koka först ett kolhuvud (vitkål) så bladen blir mjuka. Blanda i hop en färs. Jag tog kalkonfärs och så blandade jag ner hackad paprika och lök och vitlök. Krydda med, paprikakrydda, lökpulver, salt, vitpeppar, cayenne.  Eftersom att jag äter en viss mängd mat så vägde jag köttfärsen för varje ”rulle”. (tips för er som gör samma) Lägg färsen i 1 blad eller 2 vitkål och vik in sidorna först sen rulla. Ja la sedan in dem i ugnen på typ 220grader i 20 min så dem blir riktigt mjuka och får mer färg. Jag åt det med ugnsrostad potatis. (det vet ni ju hur man gör?) och krossad tomat som sås. Riktigt fint var det!!  Nyttig mat behöver inte vara tråkig. Man får exprimentera lite.

”Strength does not come from physical capacity. It comes from an indomitable will”

 

Lämna en kommentar